tisdag 14 december 2010

Utsugets fel...

Ibland blir jag förolämpad på ett sätt som bara kvinnor kan bli förolämpade på...
Igår när jag kom hem var det 15 grader varmt i lägenheten.
Mina element var varmare än varmast.
Skickade ett sms till disponenten. Han sa att hans lilla hjälpreda skulle komma och göra "en grej"...
Förtydliga mig att värmesystemet är underdimensionerat för min lilla lya.
För batterierna är varmare än någonsin....
Den lilla hjälpredan kom. Han skulle skruva ventilen för utsuget till minimi...(vilket jag gjort för länge sedan...)
Han lånade en kökspall. Medan han klättrade upp på pallen förklara han att det nu kommer att komma lite ljud från ventilen. Jag svarade honom att det är ett litet pris att stå ut med, som jag är villig att ta. För att få värme i lägenheten.
Han blev djupt förvånad att ventilen redan var skruvad till minimi....Sedan förklara han att utsuget i huset jag bor i är har en för hög kapacitet.
6 gånger så hög, som är nödvänligt för den boende areal som finns i huset jag bor i...
Det blev direkt varmare i lägenheten...NOT!
Men för att göra det ännu varmare, gav han mig en termometer jag skulle limma upp.
På en höjd där värmen säkert är ok! Och dessutom på ett ställe där man inte känner draget;)

Inga kommentarer: